دره شمخال

 یکی از دره های بسیار معروف در کشور عزیزمان، دره شمخال واقع در استان خراسان است. این استان روستاها و مناطق گردشگری بسیاری را در خود جای داده، این امر سبب شده است که سالانه گردشگران بسیاری را به خود نیز جذب کند. دره ها گوناگونی های بسیاری از نظر فیزیکی دارند، قسمتی از دره شمخال به دلیل جریان آب در خود دره ای رودخانه ای تلقی می شود که فضای دلنشین و سرشار از آرامش را پدید آورده است. دره شمخال با داشتن محیطی اسرارانگیز شما را به ماجراجویی هر چه بیشتر درباره خود سوق می دهد و تجربه ای دلنشین را به خاطر شما می سپارد.

معرفی دره شمخال

این دره دارای طول 18 کیلومتر است و بیان می شود که دیواره های با عظمت آن به 200 متر می رسند. این دره ابتدا از روستای شمخال آغاز شده و در روستای محمد تقی بیگ ختم می شود. در ابتدای مسیر جریان آب بسیار کمی مشاهده می شود که محیطی خشک تلقی می شود، با گذر زمان سر سبزی و قسمت رودخانه ای این دره خود را به خوبی جلوه می دهد که مخاطبان را به وجد می آورد. در این منطقه رودی بسیار بزرگ دیده می شود که از پیوست دو رود کوچک تر تشکیل شده، منشا این رود های کوچک چشمه های مختلفی است که در سراسر مسیر به هم می پیوندند. رود بزرگ وظیفه آبیاری زمین های پست و شالیزار های پایین دست را بر عهده دارد. در طول مسیر می بایست از منطقه های حمام اول، کبوتر خانه و دو آبی گذر کرد که به طور میانگین و تقریبی 6 کیلومتر راه است. به دلیل مسافت تقریبا زیاد و صرف زمان بسیار در طول مسیر باید توقف و به استراحت پرداخت که منطقه های کبوتر خانه و حمام اول  به دلیل دارا بودن چشمه ها و زمین های هموار و مسطح گزینه مناسبی برای این امر هستند. برای اشنایی بیشتر با این دره زیبا با مجله مستر بلیط همراه باشید.

معرفی دره شمخال

نقشه و معرفی بخش های مختلف

پوشش گیاهی

دره شمخال قوچان علاوه بر جاذبه هایی که ذکر شد دارای پوشش گیاهی بسیاری است. درختان سر به فلک کشیده گردو، زرد آلو، چنار، تمشک، سپیدار، بید، موسیر، تمشک، هفشان، چریش، ریخوک، گون، زلزالک، کاکوتی و ... به خوبی خود را جلوه می دهند و فضایی سرسبز را پدید آورده اند. برخی از این درخت ها قدمتشان به 200 سال نیز می رسد که بسیار ارزشمند هستند. لازم به ذکر است که گیاهانی مثل کاکوتی که در این منطقه می رویند، خواص دارویی بسیاری دارند که برای پیشگیری و درمان بیماری های مختلف استفاده می شوند.


https://mrbilit.com/mag/shamkhal-valley/

Comments

Popular posts from this blog

Emotional Advertising: How Brands Use Feelings to Get People to Buy

8 Inclusive Advertising Tips for 2021, According to Microsoft's Head of Inclusive Marketing

The Definition of Advertising in Less Than 50 Words